Datum | in overleg |
Categorie | Digitale geletterdheid |
Doelgroep | groep 1, groep 2, groep 3, groep 4, groep 5, groep 6, groep 7, groep 8 |
computational thinking digitale geletterdheid op je eigen locatie | |
Prijzen |
|
Download | Toevoegen aan agenda |
Wist je dat in sommige landen programmeren een verplicht vak is op de basisschool? Dat is niet voor niets! Programmeren is een belangrijke vaardigheid voor de toekomst. Kinderen komen in aanraking met technologieën die een steeds grotere rol spelen in onze samenleving.
Het doel
Computational thinking draait om meer dan alleen programmeren. Het gaat erom dat je een probleem zo oplost dat een computer het kan begrijpen en uitvoeren. Dit doe je door een reeks kleine, logische stappen aan een computer te bieden.
In deze lessenreeks maken leerlingen op een speelse manier kennis met de basisprincipes van programmeren. Ze leren bijvoorbeeld hoe ze een robot of een simpel programma kunnen aansturen. Leerkrachten zullen merken dat ze vaak al ongemerkt aan deze leerdoelen werken in hun lessen. Deze reeks sluit aan op een doorlopende leerlijn, waardoor leerlingen elk jaar verder bouwen op wat ze eerder hebben geleerd.
De volgende lessen maken deel uit van deze lessenreeks:
Les 9: George en de robot
Les 10: Verhalen programmeren met Cubetto
Les 11: Programmeren de basis
Les 12: Programmeren een stap verder
Les 13: Maak een gameplatform met Bloxels
Les 14: Denken als een computer
Les 15: Delightex (voorheen CoSpaces)
Les 16: Micro:bit