Programmeren | Les 9: George en de robot
Categorie Digitale geletterdheid
Doelgroep groep 1, groep 2, groep 3
Tags computational thinking digitale geletterdheid op je eigen locatie
Prijzen
  • Een les mediacoach Met abonnement
Terug

Programmeren | Les 9: George en de robot

Verzorgd door de Zoomerij

George krijgt een grote robot voor zijn verjaardag. Maar omdat hij niet zorgvuldig met de afstandsbediening omgaat, gaat het al snel mis – de robot raakt stuk!

Aan de hand van het verhaal van George ontdekken de kinderen tijdens deze unplugged les spelenderwijs hoe een robot of computer "denkt" (computational thinking). Samen onderzoeken we hoe we George kunnen helpen zijn robot weer te laten lopen, springen, dansen, zwaaien, zwemmen, touwtjespringen en meer.

Lesdoelen:

  • Leerlingen herkennen en realiseren wat eenvoudige visuele patronen zijn, zoals in dansmuziek of afbeeldingen.
  • Leerlingen herkennen herhaling in verschillende situaties.
  • Leerlingen ordenen voorwerpen op één of meer zichtbare of (onzichtbare) eigenschappen.
  • Leerlingen plaatsen (deel-)opdrachten in een eenvoudige volgorde.
  • Leerlingen voeren een taak uit door stap voor stap een reeks handelingen te volgen.
  • Leerlingen geven een reeks instructies aan een ander (mondeling of via symbolen) voor het uitvoeren van een bepaalde taak.

Domein: Computational thinking
Groep: Groep 1, Groep 2, Groep 3
Lesduur: 45 minuten
Lessenreeks: Programmeren
Benodigdheden: Digibord en Wifi-code
Voorbereiding: Geen

Deze les maakt samen met de volgende lessen deel uit van de lessenreeks Programmeren:
Les 10: Verhalen programmeren met Cubetto
Les 11: Programmeren de basis
Les 12: Programmeren een stap verder
Les 13: Maak een gameplatform met Bloxels
Les 14: Denken als een computer
Les 15: Delightex (voorheen CoSpaces)
Les 16: Micro:bit

Dag Datum Tijd
- in overleg
1 augustus 2025 - 31 juli 2026
in overleg in overleg Meer informatie en reserveren