Programmeren | Les 14: Denken als een computer
Categorie Digitale geletterdheid
Doelgroep groep 4, groep 5, groep 6, groep 7, groep 8
Tags computational thinking digitale geletterdheid op je eigen locatie
Prijzen
  • Een les mediacoach Met abonnement
Terug

Programmeren | Les 14: Denken als een computer

Verzorgd door de Zoomerij

Computers (en robots) zijn overal. We leren kinderen al van jongs af aan hoe ze ze kunnen gebruiken, en ook volwassenen maken er dagelijks gebruik van. Maar hoe werken computers eigenlijk? Hoe “denken” ze? En hoe zorgen mensen ervoor dat ze steeds sneller en beter worden?

In deze les leren de leerlingen meer over de werking van computers. Dit doen we op een speelse manier, zonder dat ze zelf achter een computerscherm hoeven te zitten.

Lesdoelen:
-  Leerlingen praten met elkaar over hoe een probleem kan worden opgelost met een computer of robot.
-  Leerlingen trekken conclusies uit de als-dan redenering.
-  Leerlingen voeren een taak uit door stap voor stap een reeks handelingen uit te voeren.
-  Leerlingen geven een reeks instructies aan een ander.
-  Leerlingen voorspellen gedrag bij de werking van simpele computers of robots door logisch te redeneren.
-  Leerlingen hebben begrip van de bedieningslogica van apparaten.

Domein: Computational thinking
Groep: Groep 4, Groep 5, Groep 6, Groep 7, Groep 8
Lesduur: 90 minuten
Lessenreeks: Programmeren
Benodigdheden: Digibord en Wifi-code
Voorbereiding: Geen

Deze les maakt samen met de volgende lessen deel uit van de lessenreeks Programmeren:
Les 9: George en de robot
Les 10: Verhalen programmeren met Cubetto
Les 11: Programmeren de basis
Les 12: Programmeren een stap verder
Les 13: Maak een gameplatform met Bloxels
Les 15: Delightex (voorheen CoSpaces)
Les 16: Micro:bit

Dag Datum Tijd
- in overleg
1 augustus 2025 - 31 juli 2026
in overleg in overleg Meer informatie en reserveren