Kunstmatige Intelligentie | Les 31: Jij VS AI: Uniek of perfect?
Categorie Digitale geletterdheid
Doelgroep groep 6, groep 7, groep 8
Tags digitale geletterdheid kunstmatige intelligentie op je eigen locatie
Prijzen
  • Een les mediacoach Met abonnement
Terug

Kunstmatige Intelligentie | Les 31: Jij VS AI: Uniek of perfect?

Verzorgd door de Zoomerij

In deze interactieve les gaan leerlingen op onderzoek naar de vraag: Wie ben ik echt? Centraal staan thema’s als zelfbeeld, identiteit, kunst en AI.
 
Leerlingen maken kennis met zelfportretten van verschillende kunstenaars en ontdekken de wereld van AI-kunst. Is AI-kunst eigenlijk wel echte kunst? En is het beter dan kunst gemaakt door mensen?
Leerlingen worden geprikkeld om op verschillende manieren naar zichzelf te kijken en maken een zelfportret waarin ze laten zien hoe ze zichzelf zien. Daarbij schrijven ze een korte zelfbeschrijving.
En dan is het de beurt aan AI! Want we maken óók een tweede portret. Leerlingen gebruiken hun eigen tekst, verfijnen de opdracht en voeren deze in bij een AI-portretgenerator. Hierbij nemen we vanzelfsprekend de privacy van de leerlingen in acht. En dan… ontstaat er een digitaal zelfportret.
Erg leuk natuurlijk, maar... klopt die AI-versie eigenlijk wel? Is dat echt de persoon die zij voor ogen hadden?
We vergelijken beide portretten. Herkennen de leerlingen zichzelf in het AI-beeld? Welke versie voelt echter of mooier? Kan AI eigenlijk emoties en identiteit wel écht vangen? En wat betekent het als AI ons altijd ‘perfect’ afbeeldt?
 
Samen denken we kritisch na over de invloed van AI, sociale media en filters op hoe we naar onszelf en anderen kijken. De les gaat over reflectie, expressie en bewustwording van het belang van imperfectie en authenticiteit.
 
Lesdoelen:
-    Leerlingen leggen uit wat een zelfportret is en waarom kunstenaars zelfportretten maken (kerndoel 54, 55).
-    Leerlingen bedenken wat AI-kunst is en hoe dit verschilt van kunst gemaakt door mensen (2, 3, 5).
-   Leerlingen geven voorbeelden van hoe AI en sociale media invloed hebben op zelfbeeld en identiteit (2, 3, 5).
-   Leerlingen maken een zelfportret waarin zij laten zien hoe zij zichzelf zien (54, 56).
-    Leerlingen schrijven een korte zelfbeschrijving die gebruikt wordt als basis voor een AI-portret (9).
-    Leerlingen genereren een digitaal zelfportret (3, 5, 6, 9, 12).
-    Leerlingen vergelijken hun handgemaakte zelfportret met het AI-portret en benoemen verschillen en overeenkomsten (55).
-   Leerlingen verwoorden welk portret dichter bij hun gevoel of identiteit ligt en leggen uit waarom (9, 55).
-   Leerlingen denken kritisch na over de invloed van AI en filters op wat wij als ‘mooi’ of ‘perfect’ beschouwen (9, 37, 44, 55).
-   Leerlingen bespreken de perspectieven van anderen en praten over respect (9, 37, 44, 55).
-   Leerlingen reflecteren op het belang van imperfectie en authenticiteit bij onszelf en anderen (37, 44, 55).
-  Leerlingen benoemen waarom het belangrijk is om bewust om te gaan met privacy en technologie (9, 37).

Domein: AI, mediawijsheid, burgerschap en groepsvorming
Groep: Groep 6, Groep 7, Groep 8
Lesduur: 90 minuten
Lessenreeks: Kunstmatige intelligentie
Benodigdheden: Digibord, Wifi-code, kleurpotloden en tekenpapier
Voorbereiding: Geen

Deze les maakt samen met de volgende lessen deel uit van de lessenreeks Kunstmatige intelligentie:

Les 25 Sorteermachine
Les 26: Patronenparade
Les 27: Van foutje, naar fluitje
Les 28: Slimme detectives
Les 29: Handige assistent?
Les 30: Slimme straat
Les 32: Wees een AI Pro

Dag Datum Tijd
- in overleg
1 augustus 2025 - 31 juli 2026
in overleg in overleg Meer informatie en reserveren