Categorie | Digitale geletterdheid |
Doelgroep | groep 3, groep 4 |
digitale geletterdheid kunstmatige intelligentie op je eigen locatie | |
Prijzen |
|
Stel je voor: je leert een liedje zingen, maar je kent het nog niet. Je probeert, krijgt een hint, probeert opnieuw… en ineens lukt het! In deze muzikale les ontdekken leerlingen hoe leren door proberen werkt – net als bij AI, die steeds beter worden door beloning en feedback. We noemen dat reinforcement learning.
Doormiddel van kaartjes, ritmes en echte instrumenten bouwen we samen een muzikaal algoritme. De leerlingen bedenken samen een stappenplan, voeren ze uit en verbeteren ze – net zolang het klopt. En als het lukt? Dan volgt er applaus!
Een vrolijk muzikale les vol klanken, creativiteit en slimme denkstappen, waarin fouten maken juist de weg is naar succes.
Lesdoelen:
- Leerlingen kunnen uitleggen wat AI is en dat het leert door data (kerndoel 4 en 5).
- Leerlingen leren over algoritmes door middel van stappenplannen in muziek (kerndoel 6 en 54).
- Leerlingen leren structuren, patronen en relaties te herkennen (kerndoel 26).
- Leerlingen ontdekken en voorspellen patronen (kerndoel 32).
- Leerlingen leren dat AI leert door feedback (reinforcement learning) (kerndoel 5 en 55).
Domein: AI, Computational thinking, beeldende kunst en rekenen
Groep: Groep 3, Groep 4
Lesduur: 60-90 minuten
Lessenreeks: Kunstmatige intelligentie
Benodigdheden: Digibord en Wifi-code
Voorbereiding: 15 minuten klaarzettijd
Deze les maakt samen met de volgende lessen deel uit van de lessenreeks Kunstmatige intelligentie:
Les 25 Sorteermachine
Les 26: Patronenparade
Les 28: Slimme detectives
Les 29: Handige assistent?
Les 30: Slimme straat
Les 31: Jij VS AI: Uniek of perfect?
Les 32: Wees een AI Pro
Dag | Datum | Tijd | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
- |
in overleg 1 augustus 2025 - 31 juli 2026 |
in overleg | in overleg | Meer informatie en reserveren |