Kunstmatige Intelligentie | Les 30: Slimme straat
Categorie Digitale geletterdheid
Doelgroep groep 5, groep 6
Tags digitale geletterdheid kunstmatige intelligentie op je eigen locatie
Prijzen
  • Een les mediacoach Met abonnement
Terug

Kunstmatige Intelligentie | Les 30: Slimme straat

Verzorgd door de Zoomerij

Het verkeer loopt volledig in de soep. Op het kruispunt gaat alles mis mensen steken zomaar over, fietsers botsen en niemand kent de voorrangsregels. Gelukkig is daar onze verkeersbot!
 
In deze drama les gaan we de levenscyclus van AI doorspelen d.m.v. verschillende verkeerssituaties. De leerlingen leren hoe lege AI-systemen nieuwe informatie opnemen, feedback krijgen en leren van hun fouten. Door te bewegen, spelen en denken als AI ontdekken ze hoe digitale systemen werken, waarom goede data belangrijk zijn, en wat je wel of niet mag vragen.
Met tape, verkeersborden en flinke dosis creativiteit trainen ze hun eigen AI-model, voeren ze opdrachten uit en testen ze hun systeem klaar is voor de echte wereld. Wat gebeurt er als iemand ineens iets onverwachts doet? Kan de AI het aan?

Deze les combineert drama, technologie, verkeer en burgerschap op een speelse en leerzame manier.

Lesdoelen:
-   De leerlingen leren wat AI is, waar het in zit en hoe het werkt (kerndoel 1 en 5).
-   De leerlingen leren over de werkwijze en levensverloop van AI (kerndoel 5).
-   De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en het materiaalgebruik (kerndoel 44).
-   De leerlingen worden zich bewust van de data die ze achterlaten en hoe die gebruikt kan worden (kerndoel 4).
-   De leerlingen leren hoe je een AI-model kan trainen door gebruik te maken van algoritmisch denken en feedback geven (kerndoel 6 en 55).
-   De leerlingen leren verschillende vormen van toneelspelen, zoals tableau en improvisaties (kerndoel 54).
-  De leerlingen leren over voorrangregels, borden en andere verkeersregels (kerndoel 35).
-  De leerlingen leren samenwerken en presenteren in groepjes (kerndoel 55).
-   De leerlingen begrijpen dat AI niet alles weet en dat het belangrijk is dat AI goede instructies krijgt (kerndoel 8).

Domein: AI, Computational thinking, drama en verkeer
Groep: Groep 5, Groep 6
Lesduur: 90 minuten
Lessenreeks: Kunstmatige intelligentie
Benodigdheden: Digibord en Wifi-code
Voorbereiding: 30 minuten klaarzettijd

Deze les maakt samen met de volgende lessen deel uit van de lessenreeks Kunstmatige intelligentie:
Les 25 Sorteermachine
Les 26: Patronenparade
Les 27: Van foutje, naar fluitje
Les 28: Slimme detectives
Les 29: Handige assistent?
Les 31: Jij VS AI: Uniek of perfect?
Les 32: Wees een AI Pro

Dag Datum Tijd
- in overleg
1 augustus 2025 - 31 juli 2026
in overleg in overleg Meer informatie en reserveren