Categorie | Digitale geletterdheid |
Doelgroep | groep 7, groep 8 |
digitale geletterdheid kunstmatige intelligentie op je eigen locatie | |
Prijzen |
|
AI is tegenwoordig bijna niet meer om heen te gaan, het is overal. De verleiding is dan ook groot om het te “misbruiken” voor dat ene werkstuk. Maar wat nou als we het om arme en gaan kijken hoe je het slim, veilig en handig kan gebruiken voor op school, thuis om te leren of dadelijk voor op de middelbare school?
In deze interactieve les ontdekken leerlingen welke handige AI-tools er zijn die je op een educatieve, goede manier kan inzetten. Ze gaan aan de slag met Chat-GPT om informatie te zoeken, teksten te schrijven, feedback te vragen en ideeën te bedenken.
Maar we bespreken ook de keerzijde van AI: Wat zijn de risico’s van AI? Hoe zit het met privacy, deepfakes en nepnieuws? Wie is er eigenlijk verantwoordelijk als AI iets fout doet? En wat is de impact op de natuur en de maatschappij?
Een les vol praktische tips, kritische vragen en creatieve opdrachten – waarmee leerlingen niet alleen digitale vaardigheden ontwikkelen, maar ook leren nadenken over hun rol in een wereld vol slimme technologie.
Lesdoelen:
- De leerlingen kunnen elementen uitleggen van Ai-systemen en hoe het kan lijken op menselijk gedrag (kerndoel 5).
- De leerlingen kunnen verschillende functies uitleggen van een chatbox en hoe je het op een verantwoordelijke manier kan gebruiken (kerndoel 5 en 8).
- De leerlingen leren effectieve prompts formuleren (kerndoel 6).
- De leerlingen krijgen verschillende AI-tools voor educatief gebruik (kerndoel 1 en 6).
- De leerlingen leren reflecteren op de betrouwbaarheid en risico’s van AI op individueel, sociaal en milieuniveau (kerndoel 4, 8 en 39).
- De leerlingen kunnen discussiëren over de regelgeving van AI (kerndoel 8).
- De leerlingen leren op een kritische en doelgericht omgaan met AI-tools (kerndoel 5 en 8).
- De leerlingen krijgen plezier in lezen en schrijven van verschillende soorten teksten (kerndoel 9).
- De leerlingen oefenen met verschillende tekstsoorten en schrijfstijlen, d.m.v. schrijven, herschrijven, controleren en het samenvatten van teksten (kerndoel 11).
- De leerlingen leren kritisch nadenken over informatie die ze via AI ontvangen (kerndoel 8).
- De leerlingen leren over digitale autonomie en het belang van zelf blijven nadenken (kerndoel 8).
- De leerlingen onderzoeken maatschappelijke en ethische gevolgen van AI, zoals discriminatie, werkgelegenheid en verantwoordelijkheid (kerndoel 8 en 38).
Domein: AI, ICT-basisvaardigheden, informatievaardigheden, mediawijsheid, taal, en burgerschap
Groep: Groep 7, Groep 8
Lesduur: 120 minuten
Lessenreeks: Kunstmatige intelligentie
Benodigdheden: Digibord, Wifi-code en Chromebooks voor iedere leerling
Voorbereiding: Opgeladen Chromebooks
Deze les maakt samen met de volgende lessen deel uit van de lessenreeks Kunstmatige intelligentie:
Les 25 Sorteermachine
Les 26: Patronenparade
Les 27: Van foutje, naar fluitje
Les 28: Slimme detectives
Les 29: Handige assistent?
Les 30: Slimme straat
Les 31: Jij VS AI: Uniek of perfect?
Dag | Datum | Tijd | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
- |
in overleg 1 augustus 2025 - 31 juli 2026 |
in overleg | in overleg | Meer informatie en reserveren |