Kunstmatige Intelligentie | Les 26: De patronenparade
Categorie Digitale geletterdheid
Doelgroep groep 1, groep 2
Tags digitale geletterdheid kunstmatige intelligentie op je eigen locatie
Prijzen
  • Een les mediacoach Met abonnement
Terug

Kunstmatige Intelligentie | Les 26: De patronenparade

Verzorgd door de Zoomerij

Wat hebben danspasjes en patronen met elkaar te maken? Het zijn algoritmes! In deze vrolijke en beweeglijke les ontdekken kleuters hoe vormen, kleuren en herhaling samen een patroon vormen, en door het herkennen het ook kunnen voorspellen.

Eerst gaan we op zoek naar visuele patronen met fysiek materiaal. Daarna vertalen we die patronen naar beweging: springen, draaien, klappen – alles komt voorbij in een dans vol ritme en structuur. Zo bouwen we samen een echte bewegingscode! Spelenderwijs leren kinderen dat een reeks stappen tot een verrassend resultaat kan leiden.

Lesdoelen:

  • Leerlingen begrijpen dat een algoritme een stappenplan is (kerndoel 5 en 7).
    -  Leerlingen kunnen patronen herkennen en voorspellen in vormen en beweging (kerndoel 4).
    -  Leerlingen kunnen vormen koppelen aan danspatronen (kerndoel 54).
    -  Leerlingen kunnen danspatronen volgen en meebewegen op een logische volgorde (kerndoel 6, 54 en 55). 
    -  Leerlingen ontdekken dat AI leert door herhaling en patronen (kerndoel 5)

Domein: AI, Computational thinking, bewging en rekenen
Groep: Groep 1, Groep 2
Lesduur: 45 minuten
Lessenreeks: Kunstmatige intelligentie
Benodigdheden: Digibord en Wifi-code
Voorbereiding: Geen

Deze les maakt samen met de volgende lessen deel uit van de lessenreeks Kunstmatige intelligentie:

Les 25 Sorteermachine
Les 27: Van foutje, naar fluitje
Les 28: Slimme detectives
Les 29: Handige assistent?
Les 30: Slimme straat
Les 31: Jij VS AI: Uniek of perfect?
Les 32: Wees een AI Pro

Dag Datum Tijd
- in overleg
1 augustus 2025 - 31 juli 2026
in overleg in overleg Meer informatie en reserveren