Categorie | Digitale geletterdheid |
Doelgroep | groep 7, groep 8 |
digitale geletterdheid informatievaardigheden op je eigen locatie | |
Prijzen |
|
We gaan aan de slag met een escaperoom over informatievaardigheden! Test hoe goed jij bent in het opzoeken van informatie. In dit spannende spel lossen leerlingen puzzels op en zoeken ze antwoorden om een hacker te ontmaskeren die van plan is een megavirus te verspreiden dat alle computers vast laat lopen... Tijdens het spel komen bijna alle 21e-eeuwse vaardigheden aan bod.
Voor deze les is 30 minuten voorbereidingstijd nodig, waarbij de leerlingen niet in de klas mogen zijn.
Lesdoelen:
- Leerlingen passen verschillende facetten van de 21e-eeuwse vaardigheden toe.
- Leerlingen zoeken en selecteren digitale bronnen op bruikbaarheid.
- Leerlingen vertalen zoekopdrachten naar sterke trefwoorden.
- Leerlingen analyseren verkregen informatie en formuleren een gestructureerd antwoord.
- Leerlingen vergelijken informatie uit meerdere digitale bronnen en reflecteren hierop.
- Leerlingen beoordelen de betrouwbaarheid, bruikbaarheid en representativiteit van informatie.
In deze les komen alle 6 de stappen van het Big Six-model aan bod.
Domein: Informatievaardigheden
Groep: Groep 7, Groep 8
Lesduur: 90 minuten
Lessenreeks: Connecting Dots
Benodigdheden: Digibord en Wifi-code
Voorbereiding: 30 minuten nodig voor klaarzetten
Deze les maakt samen met de volgende lessen deel uit van de lessenreeks Connecting Dots:
Les 17: Mindmappen
Les 18: Vragenhoed
Les 19: Zoekidee
Les 20: Vraag maar raak!
Les 21: Zoek het uit!
Les 22: Wie vraagt zal vinden
Les 23: True or Fake?
Dag | Datum | Tijd | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
- |
in overleg 1 augustus 2025 - 31 juli 2026 |
in overleg | in overleg | Meer informatie en reserveren |