Informatievaardigheden | Les 20: Vraag maar raak
Categorie Digitale geletterdheid
Doelgroep groep 4, groep 5
Tags digitale geletterdheid informatievaardigheden op je eigen locatie
Prijzen
  • Een les mediacoach Met abonnement
Terug

Informatievaardigheden | Les 20: Vraag maar raak

Verzorgd door de Zoomerij

Het is raar maar waar! Heb jij ook zoveel vragen? In deze les gaan we spelenderwijs aan de slag met vragen. Dit doen we aan de hand van vreemde of onbekende voorwerpen. We formuleren zelf vragen en oefenen met open en gesloten vragen. Tot slot bekijken we hoe je het antwoord op een vraag kunt vinden.

We brengen structuur aan in een vraag met behulp van een mindmap. Kinderen ervaren dat vragen stellen niet alleen leuk is, maar ook leerzaam.

Deze les is een mooie opstart voor onderzoekend of ontdekkend leren. Het kan ook dienen als inleiding voor een spreekbeurt, werkstuk of klein onderzoek. Laat weten aan welk thema je werkt, dan kan dit worden meegenomen in de les.

De les is gebaseerd op stap 1 van het Big Six-model. Big Six-model – informatievaardigheden

Lesdoelen:

  • Leerlingen stellen een passende informatievraag op.
  • Leerlingen onderzoeken wat ze al weten over het onderwerp.
  • Leerlingen oriënteren zich op verschillende soorten vragen (bijv. open/gesloten).
  • Leerlingen kunnen hun gedachten benoemen en plaatsen in een mindmap
  • Leerlingen maken kennis met diverse bronnen.

Domein: Informatievaardigheden
Groep: Groep 4, Groep 5
Lesduur: 90 minuten
Lessenreeks: Connecting Dots
Benodigdheden: Digibord en Wifi-code
Voorbereiding: Geen

Deze les maakt samen met de volgende lessen deel uit van de lessenreeks Connecting Dots:
Les 17: Mindmappen
Les 18: Vragenhoed
Les 19: Zoekidee
Les 21: Zoek het uit!
Les 22: Wie vraagt zal vinden
Les 23: True or Fake?
Les 24: Ben jij informatieproof? (escaperoom)

Dag Datum Tijd
- in overleg
1 augustus 2025 - 31 juli 2026
in overleg in overleg Meer informatie en reserveren