Categorie | Digitale geletterdheid |
Doelgroep | groep 6, groep 7 |
digitale geletterdheid informatievaardigheden op je eigen locatie | |
Prijzen |
|
Welke vragen kun je onderzoeken? Welke zoek je op? Wanneer je met de verkeerde vraag het internet op duikt, kun je hopeloos verdwalen. In deze les leren de kinderen het verschil tussen een onderzoeksvraag en een opzoekvraag. Ze gaan aan de slag met het formuleren, filteren en daadwerkelijk opzoeken van vragen. Tot slot stroomlijnen we de gevonden informatie met de hele groep in een Padlet.
Deze les is een mooie opstart voor onderzoekend of ontdekkend leren. Het kan ook dienen als inleiding voor een spreekbeurt, werkstuk of klein onderzoek. Laat weten aan welk thema je werkt, dan kan dit worden meegenomen in de les.
Lesdoelen:
- Leerlingen stellen passende informatievragen op.
- Leerlingen formuleren informatievragen vanuit een informatiebehoefte.
- Leerlingen bepalen bruikbare zoektermen.
- Leerlingen zetten zoekopdrachten om in trefwoorden.
- Leerlingen verzamelen informatie uit een digitale bron.
In deze les ligt de nadruk op stap 3 en 4 van het Big Six-model.
Domein: Informatievaardigheden
Groep: Groep 6, Groep 7
Lesduur: 90 minuten
Lessenreeks: Connecting Dots
Benodigdheden: Digibord en Wifi-code
Voorbereiding: Geen
Deze les maakt samen met de volgende lessen deel uit van de lessenreeks Connecting Dots:
Les 17: Mindmappen
Les 18: Vragenhoed
Les 19: Zoekidee
Les 20: Vraag maar raak!
Les 21: Zoek het uit!
Les 23: True or Fake?
Les 24: Ben jij informatieproof? (escaperoom)
Dag | Datum | Tijd | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
- |
in overleg 1 augustus 2025 - 31 juli 2026 |
in overleg | in overleg | Meer informatie en reserveren |