Categorie | Digitale geletterdheid |
Doelgroep | groep 7, groep 8 |
digitale geletterdheid informatievaardigheden op je eigen locatie | |
Prijzen |
|
Informatie vinden en beoordelen staat centraal in deze les. We starten met een informatiebattle, waarin twee groepen tegen elkaar strijden: wie bedenkt de moeilijkste opzoekvragen, en wie vindt het snelst de juiste antwoorden? Maar zijn die antwoorden wel echt juist? Daarna praten we samen over fake news en hoe je nu beeldvaardig wordt. Tot slot gaan we als echte journalisten aan de slag met Bellingcat Kids om de waarheid te achterhalen.
Deze les sluit mooi aan bij onderzoekend en ontdekkend leren. Het helpt de leerlingen kritisch na te denken over de informatie die ze vinden en hoe ze die kunnen gebruiken.
Graag horen we van tevoren wat het niveau van de klas is. Ervaring leert dat deze les vaak als erg leuk en sterk wordt ervaren, maar dat de moeilijkheid per klas kan verschillen. We passen de les graag aan op de behoeften van de klas.
Lesdoelen:
- Leerlingen bepalen digitale bronnen waarin bruikbare informatie te vinden is.
- Leerlingen zetten zoekopdrachten om in trefwoorden.
- Leerlingen schakelen tussen meerdere digitale bronnen om informatie te vergelijken.
- Leerlingen beoordelen of gevonden informatie bruikbaar, betrouwbaar en representatief is.
In deze les ligt de nadruk op stap 4 en 5 van het Big Six-model.
Domein: Informatievaardigheden
Groep: Groep 7, Groep 8
Lesduur: 90 minuten
Lessenreeks: Connecting Dots
Benodigdheden: Digibord, Chromebooks en Wifi-code
Voorbereiding: Geen
Deze les maakt samen met de volgende lessen deel uit van de lessenreeks Connecting Dots:
Les 17: Mindmappen
Les 18: Vragenhoed
Les 19: Zoekidee
Les 20: Vraag maar raak!
Les 21: Zoek het uit!
Les 22: Wie vraagt zal vinden
Les 24: Ben jij informatieproof? (escaperoom)
Dag | Datum | Tijd | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
- |
in overleg 1 augustus 2025 - 31 juli 2026 |
in overleg | in overleg | Meer informatie en reserveren |