Categorie | Digitale geletterdheid |
Doelgroep | groep 4, groep 5 |
digitale geletterdheid mediawijsheid op je eigen locatie | |
Prijzen |
|
Kinderen groeien op in een wereld vol reclame. Reclame biedt belangrijke kansen op het gebied van entertainment, communicatie en culturele ontwikkeling—het maakt tenslotte veel van deze dingen mogelijk. Tegelijkertijd brengt het ook risico’s met zich mee, zoals materialisme, ouder-kindconflicten en ongezond eetgedrag.
In deze les ontdekken kinderen met behulp van beeldmateriaal en verschillende spelvormen wat reclame is en hoe ze het kunnen herkennen. Ze krijgen de kans om hun mening over reclame te delen en te bespreken hoe ze er zelf mee omgaan.
Om kinderen minder vatbaar te maken voor de nadelige effecten van de toenemende commercialisering van de mediaomgeving, is het belangrijk dat ze zich ontwikkelen tot zelfstandige, bewuste en kritische consumenten. Hier kun je niet vroeg genoeg mee beginnen.
Lesdoelen:
-Leerlingen ervaren en beseffen dat media intensief worden gebruikt.
-Leerlingen herkennen of een mediaboodschap commercieel, informerend of amuserend is.
-Leerlingen verkennen reclameboodschappen in verschillende media-uitingen.
-Leerlingen praten over reclames en de rol ervan.
-Leerlingen ontdekken hoe reclames inspelen op voorkeuren en koopgedrag.
-Leerlingen vormen een mening over reclame.
Domein: Mediawijsheid
Groep: Groep 4, Groep 5
Lesduur: 90 minuten
Lessenreeks: Wijs met Media
Benodigdheden: Digibord en Wifi-code
Voorbereiding: Geen
Deze les maakt samen met de volgende lessen deel uit van de lessenreeks Wijs met Media:
Les 1: Wel 100 vrienden
Les 2: Kijk mij nou
Les 3: Gefopt
Les 5: ik en mijn gamewereld
Les 6: Broodje Aap
Les 7: WhatsHappy
Les 8: Ik en mijn online wereld
Dag | Datum | Tijd | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
- |
in overleg 1 augustus 2025 - 31 juli 2026 |
in overleg | in overleg | Meer informatie en reserveren |